תפקוד לקוי של זיקפה (ED) הוא מצב רפואי שבו גבר אינו יכול להשיג או לקיים זקפה של קשיות מספקת כדי לאפשר יחסי מין מספקים. זה נגרם בדרך כלל על ידי מגוון של גורמים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים, אבל במקרים מסוימים זה עשוי להיות סיבה פיזית. ED משפיע על עד 52% מהגברים בשלב כלשהו בחייהם, ללא קשר לגיל או להכנסה, ולנוכחותו יכולה להיות השפעה משמעותית על רווחתו הרגשית של הגבר ועל סיפוקו המיני.

ED מוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כ"חוסר היכולת להשיג ו / או לשמור על זקפה המתאימה לפעילות מינית מספקת". על פי האגודה האורולוגית האמריקאית (AUA), שכיחות ED בקרב גברים בגילאי 40-70 שנים היא כ -30%. למרות העובדה כי ED הוא נפוץ מאוד, זה נשאר מצב מאובחן במידה רבה, במיוחד אצל גברים מבוגרים.

על מנת לאבחן ED, אנשי מקצוע בתחום הבריאות בדרך כלל ישאלו שאלות מפורטות על התרופות הנוכחיות של הגבר, אורח החיים וההיסטוריה הרפואית שלו, כמו גם ביצוע בדיקה גופנית. מידע זה יאפשר למטפל לזהות כל מצב רפואי בסיסי שעשוי לתרום ל- ED. גורמים פסיכולוגיים נפוצים של ED כוללים סימפטומים של דיכאון, חרדה, מתח, או בעיות במערכות יחסים. רופא עשוי גם להפנות אדם לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש במקרה של בעיות פסיכולוגיות.

הגורמים הפיזיים השכיחים ביותר ל- ED הם מחלות כלי דם, כגון יתר לחץ דם, טרשת עורקים וכולסטרול גבוה. הפרעות נוירולוגיות כגון טרשת נפוצה ופרקינסון יכולות גם להוביל ל- ED, והפרעות הורמונליות מסוימות, כולל סוכרת והיפוגונדיזם, יכולות גם הן לגרום למצב. גורמי אורח חיים, כגון צריכה מופרזת של אלכוהול, עישון או שימוש בתרופות מסוימות יכולים גם לגרום ל- ED אצל גברים מסוימים.

הטיפול ב- ED תלוי בסיבות הבסיסיות, ומגוון אפשרויות טיפול זמינות כולל תרופות, פסיכותרפיה ושינויים באורח החיים. תרופות עבור ED כוללים מעכבי phosphodiesterase סוג 5, כגון sildenafil (ויאגרה), tadalafil (סיאליס), vardenafil (לויטרה). תרופות אלה פועלות על ידי הגברת זרימת הדם לפין ויכולות להיות יעילות עבור גברים מסוימים. פסיכותרפיה ושינויים באורח החיים יכולים גם להיות מועילים במקרים מסוימים, כמו גם שתלים פין או זריקות.

גברים שחווים את הסימפטומים של ED מעודדים לפנות לעזרה רפואית מרופא על מנת למצוא את הטיפול המתאים ביותר למצבם. חלק מהגברים עשויים לחוות מבוכה או חוסר רצון לדון במצבם, אך חיוני שהם יעשו זאת על מנת לקבל את הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

בנוסף לפנייה לעזרה רפואית, ביצוע שינויים באורח החיים המפחיתים מתח ומשפרים את הבריאות הכללית עשוי לעזור להפחית את חומרת ותדירות הסימפטומים של ED. חשוב גם לגברים לתרגל מין בטוח ולשמור על תזונה בריאה קבועה על מנת להפחית את הסיכון שלהם ל- ED.

לסיכום, תפקוד לקוי של זיקפה הוא מצב שכיח וניתן לטיפול אשר יכול להשפיע באופן משמעותי על רווחתו הרגשית של הגבר ועל סיפוקו המיני. על ידי דיבור פתוח וכנה עם איש מקצוע בתחום הבריאות, גברים יכולים לקבל את התמיכה והטיפול הדרושים להם כדי להפחית את הסימפטומים שלהם ולהחזיר את בריאותם המינית.